
92

K
O

M
EN

TA
R

ZE
 H

IS
TO

R
YC

ZN
E KAMILA CHURSKA, IPN BYDGOSZCZ

SKAZANY ZA NADGORLIWOŚĆ
NIEZNANY EPIZOD Z BIOGRAFII JERZEGO ŚLASKIEGO

Jerzy Ślaski, były żołnierz AK, dziennikarz 
i autor wielu opracowań dotyczących pod-
ziemia niepodległościowego, jak tysiące 
innych patriotów, stał się ofi arą, a nie 
bohaterem. Represjonowany przez UB, 
a następnie za obrazę godności marszał-
ka Konstantego Rokossowskiego został 
w 1952 r. oskarżony i uwięziony.

W dniu 16 września 1952 r. na łamach 222. numeru 
„Ilustrowanego Kuriera Polskiego”1, opublikowano 
felieton noszący tytuł „Wczoraj – przeciw narodowi, 
dziś – razem z nim”. Autorem felietonu był Jerzy Ślaski, 
pracownik redakcji od lipca 1949 r. Artykuł opisywał 
rolę Wojska Polskiego przed i po II wojnie światowej 
i związany był z wyborami do Sejmu, które miały odbyć 
się w następnym miesiącu. W pierwszej części felietonu 
autor stwierdził, że chociaż w Polsce przedwojennej 
wyznawana była zasada „wojsko z dala od polityki”, nie przeszkadzało to ówczesnej 
władzy wykorzystywać go „[…] do tłumienia wszelkich przejawów oporu mas pracujących, 
w stworzeniu zeń instrumentu terroru i przemocy”. Druga część tekstu odnosiła się do udziału 
wojska w nadchodzących wyborach. Autor przytoczył fragment konstytucji z 1952 r., mówiący 
o tym, że żołnierze Ludowego Wojska Polskiego (LWP) mieli takie same prawa wyborcze, jak 
osoby cywilne. Zapis ten miał być jego zdaniem oczywistym następstwem tego, iż „[…] wojsko 
ludowe, które wyrosło z ludu i służy ludowi jest rzecznikiem jego interesu, że runęły zapory, 
jakimi dzielono je od społeczeństwa”, a wojsko nie będące już w tym czasie instrumentem 
terroru i agresji stało „[…] na straży pokoju, niepodległości i epokowych zdobyczy”. Jako 
uzasadnienie tego stwierdzenia autor przytoczył opinie ofi cerów LWP, w których podkreślali 
oni fakt, że swój awans społeczny zawdzięczali „władzy ludowej” oraz deklarowali oddanie 
swojego głosu na listę Frontu Narodowego. W końcowej części artykułu zacytowana została 
wypowiedź jednego z generałów LWP – Mariana Naszkowskiego, który stwierdził, iż udział 
żołnierzy w wyborach miał być wyrazem gotowości obrony „[…] wolności, i szczęścia Polski, 
świętej sprawy pokoju”. Na zakończenie autor wyraził opinię, iż największą różnicą pomiędzy 
armią przedwojenną i powojenną było to, że ta pierwsza występowała przeciwko narodowi, a ta 

1 „Ilustrowany Kurier Polski” po raz pierwszy został wydany 22 września 1945 r. w Bydgoszczy. 
Początkowo założyciele pisma liczyli, iż dziennik stanie się pismem ogólnopolskim. Jednak nadzieje 
te nie spełniły się i pismo oprócz Bydgoszczy, było kolportowane jedynie w województwach północ-
no-zachodniej Polski. Dziennik od początku związany był ze Stronnictwem Pracy, a po połączeniu SP 
z SD – ze Stronnictwem Demokratycznym.

Jerzy Ślaski



93

K
O

M
EN

TA
R

ZE H
I STO

 R
YCZ N

E
druga „[…] kroczy razem z nim”2. Felieton 
– jak widać – nie zawierał żadnych „wrogich 
treści” i nie wzbudził zastrzeżeń cenzury.

Nieoczekiwanie jednak, numer w któ-
rym się znajdował został wycofany ze sprze-
daży. Przyczyną takiej decyzji stała się nie 
treść artykułu, lecz zdjęcia ilustrujące tekst. 
Felieton został uzupełniony dwiema foto-
grafi ami – pierwsza przedstawiała szefa 
„granatowej policji” gen. Józefa Kordiana 
Zamorskiego w towarzystwie przedsta-
wicieli niemieckiej policji państwowej, 
podczas wizyty w Berlinie w 1938 r. Na 
drugiej z kolei zaprezentowano Ministra 
Obrony Narodowej, marszałka Konstante-
go Rokossowskiego, w otoczeniu „dzieci 
warszawskich robotników”. Problem pole-
gał na ustawieniu zdjęć – w dolnej części 
strony, na której opublikowano artykuł za-
mieszczono pierwszą fotografi ę, z kolei pod 
tytułem „Wczoraj – przeciw narodowi, dziś 
– razem z nim” znalazło się zdjęcie marszał-
ka Rokossowskiego. Prowokacja wydawała 
się czytelna. W konsekwencji autor artyku-
łu został aresztowany, zaś numer dziennika 
wycofany ze sprzedaży.

W oczach bezpieki, dodatkowym 
dowodem obciążającym redaktora Ślaskiego 
odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację 
był fakt, że pełnił on wówczas również 
funkcję „superrewidenta”. Zadaniem tzw. 
czujnościowca, było czytanie wszystkich 
kolumn dziennika, nanoszenie na nich 
swoich poprawek oraz usuwanie tekstów 
uznanych za „politycznie niepoprawne”. 
Nie odpowiadał on natomiast za ustalanie 
układu tekstów i fotografi i na stronach 
gazety. W doniesieniu informatora ps. 
„B-20” z 24 września 1952 r. znalazło się 
stwierdzenie, że w pracy nad 222. numerem 
„Ilustrowanego Kuriera Polskiego” zaszły 
odchylenia od normalnej procedury 

2 Wczoraj – przeciw narodowi, dziś – razem 
z nim [w:] „Ilustrowany Kurier Polski”, 16 IX 
1952 r., nr 222.



94

K
O

M
EN

TA
R

ZE
 H

IS
TO

R
YC

ZN
E przygotowywania dziennika. Donosiciel zauważył, że kiedy redaktor Ślaski otrzymał 

do „superrewizji” stronę, na której znajdowały się dwa artykuły jego autorstwa, była ona 
pozbawiona jakichkolwiek fotografi i. Jerzy Ślaski miał wtedy skontaktować się z redaktorem 
naczelnym, którym był wówczas Jan Zagierski i uzgodnić, że stronę należy „przełamać od 
nowa i uzupełnić ją kliszami”. W późniejszym oświadczeniu, które złożył redaktor Zagierski 
znalazło się stwierdzenie, że wcześniej ustalono, iż felieton miały ilustrować inne fotografi e 
niż te, które ostatecznie znalazły się w numerze dziennika. W efekcie zarzucono redaktorowi 
Ślaskiemu, że zajmując się taką kwestią, jak układ strony przekroczył swoje kompetencje, 
a zmieniając klisze postąpił samowolnie. Informator „B-20” doniósł również, że Jerzy 
Ślaski zastępował w tym dniu redaktora technicznego, Henryka Białkowskiego, który 
z powodu choroby wyszedł z redakcji wcześniej. Redaktor techniczny odpowiadał między 
innymi za nadzór nad korektornią i personelem drukarni, ale także za kontakty z kontrolą 
prasy, co w efekcie oznaczało pilnowanie tego, aby zostały wykonane polecenia zmian lub 
usunięcia tekstu z artykułu uznanego za „politycznie niepoprawny”3. Tym samym informator 
sugerował, że Jerzy Ślaski mógł zlekceważyć nakaz kontroli prasy dotyczący usunięcia 
felietonu. Nieprawidłowości w przygotowaniu wspomnianego numeru „Ilustrowanego 
Kuriera Polskiego” zauważył również pracujący w dzienniku zecer – Florian Zybała. Podczas 
przesłuchania podkreślał, że kiedy po raz pierwszy otrzymał makietę strony trzeciej, była ona 
pozbawiona fotografi i. Niedługo później jednak redaktor Ślaski nakazał usunąć jeden artykuł 
i w jego miejsce umieścił dwa zdjęcia, które przyniósł z archiwum. Zecer zaznaczył, że Jerzy 
Ślaski dokładnie pokazał miejsca w których miały być zamieszczone fotografi e4.

Sam Ślaski nie czuł się odpowiedzialny za zaistniałą sytuację. Zarówno podczas 
przesłuchań, jak i w składanych wyjaśnieniach zwracał uwagę na to, że trzeba było dużo 
złej woli, aby w zestawieniu felietonu i klisz dopatrywać się prowokacji. W swojej relacji 
dotyczącej przygotowania 222. numeru „Ilustrowanego Kuriera Polskiego” zwracał uwagę 
z jednej strony na dużą przypadkowość, z drugiej zaś na fakt zachowania wszelkich procedur. 
Podkreślał, że felieton „Wczoraj – przeciw narodowi, dziś – razem z nim” od razu został 
oceniony przez sekretarza redakcji, Bogumiła Kubatka jako dobry i zaakceptowany do druku5. 
Początkowo na stronie trzeciej, gdzie znalazł się artykuł miały być zamieszczone jeszcze dwa 
inne felietony6 oraz zaproponowana przez Ślaskiego fotografi a przedstawiająca żołnierzy LWP 
maszerujących wspólnie z robotnikami podczas pochodu 1-majowego. Jednak w momencie, 

3 AIPN By, 069/495, t. 2, Sprawa obiektowa „Ilustrowany Kurier Polski”, Rozpracowanie obiekto-
we nr 000447/47, redakcja, administracja, placówki zamiejscowe, drukarnia, doniesienia na środowi-
sko Stronnictwa Pracy, Doniesienie agenturalne informatora „B-20”, 24 IX 1952 r., k. 114.

4 AIPN, 0204/1728, Protokół przesłuchania świadka Floriana Zybały, zecera „Ilustrowanego Ku-
riera Polskiego”, 7 X 1952 r., k. 22.

5 Jedyna zmiana dotyczyła tytułu felietonu, który początkowo miał brzmieć: Największa różnica 
Wczoraj – przeciw narodowi, dziś – razem z nim. Bogumił Kubatek skreślił pierwszą część nagłówku 
i pozostawił tytuł w brzmieniu, w jakim został opublikowany; AIPN, 0204/1728, Wyjaśnienia Jerzego 
Ślaskiego, k. 30.

6 Jeden z felietonów, również autorstwa Ślaskiego (podpisany nazwiskiem Andrzej Rudnik), no-
sił tytuł O życiu, które nie było życiem. Był to wywiad z Piotrem Szocińskim, magazynierem Rze-
mieślniczej Spółdzielni Szewców i Cholewkarzy w Bydgoszczy. Artykuł ten, podobnie jak Wczoraj 
– przeciw narodowi, dziś – razem z nim, nawiązywał do zbliżających się wyborów. Drugi felieton 
noszący tytuł Rewolucja kulturalna na Pomorzu, ostatecznie nie został zamieszczony w 222. numerze 
„Ilustrowanego Kuriera Polskiego”.



95

K
O

M
EN

TA
R

ZE H
I STO

 R
YCZ N

E
kiedy strona została „złamana” okazało się, że Bogumił Kubatek – odpowiedzialny za 
przygotowanie makiety – popełnił błąd i „omylił się o około 90 wierszy”. Ślaski nie chcąc 
dopuścić do skrócenia artykułów, zadzwonił do redaktora Zagierskiego i zaproponował 
usunięcie ze wspomnianej strony felietonu „Rewolucja kulturalna na Pomorzu”. Redaktor 
naczelny wyraził zgodę, aby ostatecznie na stronie trzeciej dziennika znalazły się dwa 
artykuły autorstwa Ślaskiego wraz ze wspomnianą fotografi ą. Niedługo później pojawił 
się jednak kolejny problem – okazało się, że nie można odnaleźć kliszy przedstawiającej 
żołnierzy LWP, ponieważ została wypożyczona redakcji gazety wojskowej7. W takiej sytuacji 
Jerzy Ślaski zdecydował, że artykuł „Wczoraj – przeciw narodowi, dziś – razem z nim” 
zilustrują dwie fotografi e – jedna przedstawiająca marszałka Rokossowskiego, druga szefa 
przedwojennej policji. Wyjaśniając podczas przesłuchania powód zamieszczenia takich, 
a nie innych zdjęć redaktor Ślaski stwierdził: „[…] uważając Marszałka Rokossowskiego 
za uosobienie wszystkich cech ludowego wojska, uważałem że klisza pokazująca Marszałka 
Rokossowskiego w otoczeniu robotniczych dzieci będzie stanowić doskonałą ilustrację dla 
artykułu mówiącego o nierozerwalnych więzach łączących wojsko Polskie z narodem. Z drugiej 
strony uważałem, że pokazanie kontrastowej kliszy obrazującej sprzedajność burżuazyjnej 
generalicji i jej przyjacielskie powiązania z hitleryzmem stanowić będzie doskonałą ilustrację 
dla tej części artykułu, w której mówię o tym, że przed wojną wojsko prowadzone przez 
burżuazję kroczyło nie razem z narodem, lecz razem z burżuazją przeciwko narodowi. Przez 
zestawienie tych dwóch klisz chciałem podkreślić wymowę całego artykułu i zwiększyć siłę 
jego oddziaływania propagandowo-agitacyjnego na szerokie masy czytelników”.

Po ponownym „przełamaniu” strony numer dziennika został wysłany do cenzury, gdzie 
bez żadnych zastrzeżeń wydano zezwolenie na druk. Dyżur w Wojewódzkim Urzędzie 
Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (WUKPPiW) pełnił wówczas Tadeusz Kiedos, 
pracujący na stanowisku cenzora od niespełna trzech miesięcy. Redaktor Ślaski podczas 
przesłuchania podkreślał, że po wydrukowaniu pierwszych egzemplarzy gazety przeglądali ją 
zarówno dziennikarze redakcyjni, jak i – po raz kolejny – pracownicy WUKPPiW. Również 
wówczas nikt nie zauważył żadnych nieprawidłowości. Dopiero po ośmiu godzinach od 
wydania zezwolenia na druk, po wydrukowaniu wszystkich egzemplarzy i rozesłaniu ich 
części „w teren” zadzwonił pracownik cenzury – Zygmunt Juraszek. Stwierdził on, że ma 
wątpliwości co do „wyglądu grafi cznego strony trzeciej”8. Jerzy Ślaski wspominał później, 
że odpowiedział cenzorowi, że „[...] trzeba dużego ładunku złej woli ażeby w kontrastowym 
i celowym zestawieniu dwóch klisz dopatrywać się jakiegoś zdrożnego przeoczenia”. Po 
takim oświadczeniu redaktora, Zygmunt Juraszek wycofał się ze swoich zarzutów i zezwolił 
na druk drugiego wydania.

Redaktor Ślaski został aresztowany 18 września 1952 r. Kierownik Sekcji 3 Wydziału 
V Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Bydgoszczy, ppor. Stanisław 
Lewicki, w sprawozdaniu do Departamentu V z 4 października 1952 r. opisując „prowokację” 
Jerzego Ślaskiego stwierdził, że zdjęcie marszałka Rokossowskiego w zestawieniu z tytułem 
artykułu „[...] w ogóle nie odpowiadało, wobec tego zarządzono konfi skatę tego numeru 
pisma, a autora artykułu i odpowiedzialnego za zamieszczenie tej kliszy w tym artykule 

7 AIPN, 0204/1728, Protokół przesłuchania podejrzanego, 16 IX 1952 r., k. 14; Nie podano dokład-
nej nazwy gazety, z której wypożyczono wspomniane fotografi e.

8 AIPN, 0204/1728, Protokół przesłuchania podejrzanego, 16 IX 1952 r., k. 13 i 14.



96

K
O

M
EN

TA
R

ZE
 H

IS
TO

R
YC

ZN
E redaktora Ślaskiego aresztowano”9. Z kolei kpt. Jan Kusz, ówczesny zastępca pełniący 

obowiązki naczelnika Wydziału V WUBP w Bydgoszczy, dowodząc dużej szkodliwości czynu 
redaktora „Ilustrowanego Kuriera Polskiego”, we wniosku o zatwierdzenie aresztu stwierdził: 
„Ślaski Jerzy zamieszczając w ten sposób fotografi ę Marszałka Rokossowskiego miał na celu 
poderwanie autorytetu Marszałkowi, jakim się cieszy wśród społeczeństwa polskiego, a tym 
samym wywołanie wśród rodzimej reakcji wrogich komentarzy na ten temat. Pierwszy fakt 
może być również wykorzystany przez »szczekaczki« radia zachodniego, które mogą go 
wykorzystać dla poparcia swych bredni”10. Również prokurator wojewódzki zwracał uwagę 
na dużą szkodliwość czynu Jerzego Ślaskiego. Decyzję o zastosowaniu aresztu tymczasowego 
uzasadniał prawdopodobieństwem „bezprawnego utrudniania postępowania karnego” przez 
podejrzanego11.

Należy zaznaczyć, że początkowo wspólnie z redaktorem Ślaskim został aresztowany 
cenzor, Tadeusz Kiedos. W czasie przesłuchania stwierdził, że dopuścił artykuł do druku z braku 
świadomości, iż kryje on „szkodliwe treści”. Dalej zaznaczył: „Moim obowiązkiem było 
zwrócić uwagę na umieszczoną ilustrację i porównać ją z nazwą artykułu, a uwidoczniłaby się 
złośliwa strona powyższego artykułu, czego nie uczyniłem”. Jako przyczynę swojej „błędnej 
decyzji” podał brak doświadczenia oraz „nieznajomość polityki redakcji IKP”12. Jednocześnie 
w sprawozdaniu z przebiegu służby z dnia 15 września 1952 r. zaznaczył, że czytając 
numer „Ilustrowanego Kuriera Polskiego” zwracał szczególnie uwagę na teksty artykułów 
i w tej kwestii nic niewłaściwego nie znalazł13. Kapitan Jan Kusz we wspomnianym piśmie 
o zatwierdzenie aresztu Jerzego Ślaskiego, nakazał zwolnić Tadeusza Kiedosa dając mu tym 
samym, jak stwierdził „szansę naprawienia popełnionego błędu”. Swoją decyzję uzasadniał 
tym, że cenzor w WUKPPiW pracował bardzo krótko i nie miał kwalifi kacji, a poza tym był 
„jednostką pozytywną”, o czym świadczyło między innymi członkostwo w ZMP14.

Według wytycznych funkcjonariuszy WUBP w Bydgoszczy śledztwo w sprawie felietonu 
opublikowanego w 222. numerze „Ilustrowanego Kuriera Polskiego” miało być prowadzone 
w taki sposób, aby udowodnić, że Jerzy Ślaski celowo zamieścił zdjęcie Rokossowskiego 
bezpośrednio pod tytułem artykułu. Miało to zdaniem śledczych świadczyć o tym, że redaktor 
bydgoskiego dziennika dążył do „poderwania autorytetu” marszałka oraz „podważał zaufanie”, 
jakim darzyło go społeczeństwo. Kolejne wytyczne dotyczące prowadzenia dochodzenia, 
wskazywały na konieczność wyeksponowania powiązań Ślaskiego z AK i ewentualnej 
inspiracji całego zajścia przez środowisko związane z „wrogim elementem”. W charakterystyce 
Jerzego Ślaskiego z października 1952 r. stwierdzono, że w czasie śledztwa przyznał się on 
do tego, iż zdjęcie Konstantego Rokossowskiego zostało umieszczone pod artykułem z jego 
polecenia. Jednocześnie zaznaczono, że redaktor „IKP” nie wyjaśnił dlaczego zdecydował się 
na takie ustawienie fotografi i. Funkcjonariuszy nie przekonywały tłumaczenia Ślaskiego, że 
jego zdaniem zestawienie klisz było właściwe i w pełni korespondowało z tekstem i tytułem 
felietonu. W takiej sytuacji, wskazując na inspirację zdarzenia przez „wrogi element”, 
ponownie polecono uwzględnić w „rozpracowaniu” związki podejrzanego z AK. Warto 

9 AIPN By, 036/35, Sprawozdanie Sekcji 3 Wydziału V WUBP w Bydgoszczy za miesiąc wrzesień 
1952 r., 4 X 1952 r., k. 101.

10 AIPN, 0204/1728, Wniosek o zatwierdzenie aresztu, 18 IX 1952 r., k. 12.
11 Ibidem, Postanowienie o tymczasowym aresztowaniu, 18 IX 1952 r., k. 17.
12 Ibidem, Protokół z przesłuchania podejrzanego Tadeusza Kiedosa, 17 IX 1952 r., k. 15.
13 Ibidem, Sprawozdanie z przebiegu służby w czasie od godz. 15 do 18-tej, 15 IX 1952 r., k. 16.
14 Ibidem, Wniosek o zatwierdzenie aresztu, 18 IX 1952 r., k. 12. 



97

K
O

M
EN

TA
R

ZE H
I STO

 R
YCZ N

E
zaznaczyć, że w tym samym dokumencie podkreślono, że podczas śledztwa Jerzy Ślaski 
zachowywał się arogancko, był „mało zdyscyplinowany i uparty”.

Dodatkowym dowodem świadczącym o celowym działaniu redaktora miał być fakt, 
że już wcześniej artykuły jego autorstwa były konfi skowane przez cenzurę. W sierpniu 
1951 r. WUKPPiW nie dopuścił do opublikowania na łamach „IKP” felietonu „Historia 
przykra, ale prawdziwa”. Zdaniem ówczesnego szefa bydgoskiej cenzury, redaktor Ślaski 
będąc autorem wspomnianego artykułu w perfi dny sposób opisywał „państwowy przemysł 
konserwowy”, co przy ówczesnych „brakach mięsa świeżego” odczytywane było jako 
postępowanie szczególnie szkodliwe. Kolejny felieton skonfi skowany przez cenzurę nosił 
tytuł „O spinkach, sznurowadłach i przebiegłym wuju Ignacym”. Obydwa artykuły stały 
się w procesie dowodami, potwierdzającymi tezę o „wrogiej” działalności redaktora IKP, 
„złośliwie szkalującego” gospodarkę PRL15. 

Rozprawa przeciwko Jerzemu Ślaskiemu odbyła się 14 grudnia 1952 r. w Sądzie Wojewódzkim 
w Bydgoszczy. Został on oskarżony o popełnienie przestępstwa z art. 286 § 1 KK16. W akcie 
oskarżenia stwierdzono, że w trakcie śledztwa redaktor przyznał się do zarzucanego mu czynu. 
Dodatkowo miały go obciążać zeznania świadków oraz… własne wyjaśnienia. Zdaniem 
śledczych kolejnym dowodem świadczącym o winie oskarżonego był fakt, że zbagatelizował 
on uwagę cenzora Zygmunta Juraszka i nie wydał polecenia wstrzymania dalszego drukowania 
gazet. Podczas procesu na świadków powołano: redaktora technicznego „IKP” Henryka 
Białkowskiego, zecera Floriana Zybała oraz pracowników WUKPPiW – Tadeusza Kiedosa 
i Zygmunta Juraszka. Jako materiał dowodowy został przedstawiony 222. numer „Ilustrowanego 
Kuriera Polskiego” oraz dwa wspomniane felietony skonfi skowane wcześniej przez cenzurę17. 
Jerzy Ślaski za obrazę godności marszałka Rokossowskiego został skazany na rok więzienia18. 
W poczet wyroku zaliczono czas, jaki spędził w areszcie przed rozprawą, a na mocy amnestii 
z listopada 1952 r. został zwolniony z dalszego odbywania kary 19.

„Obraza godności” Konstantego Rokossowskiego była jedynie przypadkiem, a nie 
wynikiem zamierzonego działania publicysty „Ilustrowanego Kuriera Polskiego”. Redaktor 
Andrzej Wernic, przyjaciel Jerzego Ślaskiego, wspomina, że dopiero „po zamknięciu” 
i wydrukowaniu całego numeru, zdał on sobie sprawę czym groziło niefortunne zestawienie 
zdjęcia marszałka z tytułem „Wczoraj – przeciw narodowi, dziś – razem z nim”20. Fakt, 
że redaktor Ślaski został za takie „przewinienie” skazany na rok więzienia jest kolejnym 
dowodem świadczącym o powszechnie znanej represyjności ówczesnego reżimu. Warto dodać, 
że w latach 1947–1954, oprócz opisanego powyżej przypadku, z powodu opublikowania 
artykułów „szkalujących” ustrój lub gospodarkę PRL, aresztowano przynajmniej troje 
pracowników „Ilustrowanego Kuriera Polskiego”.

15 Ibidem, Pismo W. Kąkolewskiego, naczelnika WUKPPiW w Bydgoszczy do Wydziału V WUBP 
w Bydgoszczy, 4 VIII 1951 r., k. 28; Charakterystyka Jerzego Ślaskiego, 10 X 1952 r., k. 37–38 i k. 41; 
Raport, 24 IX 1952 r., k. 21.

16 Ibidem, Akt oskarżenia p-ko Jerzemu Ślaskiemu s. Tadeusza oskarżonemu z art. 286 1 KK, 
k. 43–46; art. 286 § 1 KK stanowił, iż urzędnik, który przekraczając swoją władzę lub nie dopełniając 
obowiązku, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego podlegał karze więzienia do lat 5.

17 Ibidem, k. 43, 45 i 46.
18 AIPN By, 077/1266, Repertorium spraw karnych 28 XII 1951–18 IX 1952.
19 AIPN By, 069/495, t. 2, Meldunek kpt. Jana Kusza do Naczelnika Wydziału III Departamentu 

V MBP, [bd.], k. 205.
20 Relacja ustna redaktora Andrzeja Wernica (23 IV 2008 r.).




