
39

Justyna Kańczukowska
Instytut Historyczny, Uniwersytet Wrocławski

Propaganda komunistyczna 
w okresie stalinowskim i w czasie stanu 
wojennego wobec Rozgłośni Polskiej Radia 
Wolna Europa. Próba porównania 

Rozgłośnia Polska RWE przez ponad cztery dziesięciolecia swojego istnienia była alter-
natywnym, a zarazem najważniejszym źródłem informacji dla społeczeństwa w Polsce. Mimo 
iż siedzibą radia było Monachium, a środki na jego działalność łożył głównie rząd Stanów 
Zjednoczonych, rozgłośnia zyskała bardzo liczną rzeszę słuchaczy wśród społeczeństwa. Przez 
cały okres PRL była również ulubionym celem ataków reżimu komunistycznego. Prasa próbo-
wała zdyskredytować rozgłośnię, jej pracowników i kolejnych dyrektorów w oczach społeczeń-
stwa. Przez wszystkie te lata pojawiał się ten sam zestaw oskarżeń pod adresem radia i jego 
współpracowników. Analizując i porównując okres stalinowski i stan wojenny w historii propa-
gandy PRL, należy zwrócić uwagę na zmiany, jakie zaszły w ciągu oddzielających je dwudzie-
stu pięciu lat w myśleniu i postawie polskiego społeczeństwa. W okresie stalinowskim wciąż 
żywy obraz II wojny światowej nadal wpływał na ludzi, a w pierwszych latach powojennych na 
ogół koncentrowano się na odbudowie własnego życia. Propaganda stalinowska charakteryzo-
wała się ogromną agresywnością w dziedzinie słowa drukowanego. Uzupełniała ją represyjna 
działalność państwa: za słuchanie zachodniej rozgłośni można było trafić do więzienia1. 

Według podstawowych zasad socjotechniki propagandy, działania mające na celu przekształ-
cenie świadomości społecznej powinny być prowadzone stopniowo, przy wykorzystaniu istnie-
jącego w społeczeństwie kodu społeczno-kulturowego i funkcjonujących w nim stereotypów. 
Natomiast indoktrynacja marksistowska w okresie stalinowskim była w Polsce prowadzona 
bardzo szybko i w dużej mierze w sposób sprzeczny z polskim kodem społeczno-kulturowym.

W latach osiemdziesiątych społeczeństwo było bardziej zaangażowane politycznie, więk-
szość ludzi miała już w domach odbiorniki radiowe i, w odróżnieniu od okresu stalinowskiego, 
regularnie słuchała radiostacji z Zachodu, najczęściej Rozgłośni Polskiej RWE. Zmęczenie sy-
stemem komunistycznym i narastające aspiracje demokratyczne stopniowo uodporniły Polaków 
na zabiegi propagandowe, jakie stosowała władza. Wydawać by się mogło, że wymagało to od 
komunistów zastosowania znacznie skuteczniejszych i nieprzeciętnych metod propagandowych, 
gdyż podawanie „wyssanych z palca”, całkowicie niewiarygodnych informacji nie miało racji 
bytu. Jednak w okresie stanu wojennego zastosowanie znalazła nienowa zasada, że kłamstwo 

1 Setki osób za słuchanie RWE trafiły do obozów pracy lub zostały skazane na karę więzienia z art. 2 uchwa-
lonej 29 XII 1950 r. Ustawy o obronie pokoju, zgodnie z którym „zbrodnią przeciwko pokojowi” zagrożoną 
karą od 3 do 15 lat więzienia (a także konfiskatą całego majątku) było m.in. „ułatwianie szerzenia propagandy 
ośrodkom prowadzącym kampanię podżegania do wojny”. Zob. P. Machcewicz, Walka z Radiem Wolna Euro-
pa (1950–1975) [w:] Aparat bezpieczeństwa wobec emigracji politycznej i Polonii, red. R. Terlecki, Warszawa 
2005, s. 21–23; idem, „Monachijska Menażeria”: walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, Warszawa 2007, 
s. 81–88.

Skola Letnia IPN_3.indd   39Skola Letnia IPN_3.indd   39 2010-09-02   11:21:132010-09-02   11:21:13



40

powtarzane sto razy staje się prawdą. Poziom niedorzeczności, jaki pojawiał się w prasie, był 
porównywalny do okresu stalinowskiego. Mimo że były to dwa tak odległe okresy, w których 
warunki życia były nieporównywalne, komuniści zdecydowali się zastosować te same metody 
indoktrynacji. RWE jest idealnym przykładem tego, jak nieskuteczna była propaganda komuni-
styczna. Przeglądając prasę, można dojść do dwóch wniosków. Po pierwsze, nie ma miesiąca, 
żeby RWE nie zostało opisane. Pojawiały się na jego temat setki artykułów rocznie i nie da się 
zaobserwować w tym cyklu żadnej dłuższej przerwy. Tytuły prasowe z tamtych lat poruszają 
w różny sposób tematykę RWE i dlatego analizując propagandę poświęconą tej rozgłośni, moż-
na w całości opisać jej metody. Po drugie można założyć, że propaganda, zwłaszcza w okresie 
stalinowskim, była swego rodzaju reklamą dla RWE. 

Okres stalinowski
Dość szybko Wolna Europa zdobyła silną pozycję wśród najchętniej słuchanych zachodnich 

programów, wypierając dominującą dotąd Sekcję Polską BBC. Stało się tak za sprawą atrakcyj-
nych audycji, przygotowywanych często przez radiowców pamiętanych jeszcze sprzed wojny. 
Zespół, jaki stworzył Jan Nowak-Jeziorański w Monachium w 1952 r., był prężnie działającą 
grupą ludzi z różnych środowisk emigracyjnych, a sprzęt, jakim dysponował, pozwalał mu na 
dotarcie do szerokiego grona słuchaczy. 

Od pierwszych dni istnienia radia rozpoczęła się na nie nagonka prasowa ze wszystkich 
stron. We Francji atakował je „Narodowiec”, w Londynie katolicka „Gazeta Niedzielna” 
i „Orzeł Biały”, w Stanach Zjednoczonych Klaudiusz Hrabyk2, na łamach „Dziennika Pol-
skiego” w Detroit. Nawet najbardziej neutralna „Kultura” w Paryżu nie szczędziła krytycz-
nych słów. Ze wszystkich emigracyjnych gazet jednak tylko artykuły Hrabyka były obraźliwe 
i utrzymane w tonie bardzo podobnym do komentarzy krajowych, co oczywiście nie było przy-
padkowe, gdyż ich autor w późniejszych latach okazał się tajnym agentem PRL. Prasa krajowa 
w bardzo dużym stopniu, zwłaszcza w początkowym okresie działalności radia, bazowała na 
jego tekstach. Pojawiały się ich przedruki z komentarzami, że nawet na Zachodzie radio nie ma 
poparcia. 

W artykule z 1 marca 1952 r., czyli jeszcze sprzed wyemitowania pierwszej audycji z Mo-
na chium, Hrabyk nazwał zespół RWE „bandą zdrajców”, którzy wyrzekli się ziem nad Odrą 
i Nysą. „Emigracja polska w roli urzędników propagandy hitlerowskiej przeznaczonej na kraj: 
to byłoby coś, czego nie mogło przewidzieć żadne pióro ani żadna fantazja”3. Była to próba 
odebrania RWE kredytu zaufania, zanim jeszcze zaczęło nadawać z Monachium. Artykuł ten 
w znacznych fragmentach przedrukował „Express Wieczorny”4.

Poziom artykułów propagandowych był różny: od składnych, bardzo poprawnych językowo, 
wyważonych i sprawiających wrażenie wiarygodnych, do niesmacznych, napisanych w sposób 
agresywny i wulgarny, niesilących się na wiarygodność. Większość tekstów poświęconych 
RWE w prasie krajowej zarówno z czasów stalinowskich, jak i z okresu stanu wojennego była 
polemiką z audycjami rozgłośni lub redaktorami z Monachium. 

2 Klaudiusz Hrabyk jako pierwszy złożył podanie o pracę w Komitecie Wolnej Europy jeszcze w listopadzie 
1949 r., ale od razu został odrzucony przez Amerykanów; był szefem Związku Dziennikarzy Polskich w Stanach 
Zjednoczonych i redaktorem „Dziennika Polskiego” w Detroit. W 1958 r. wrócił do kraju i zaangażował się 
w zwalczanie emigracji. Zob. J. Nowak-Jeziorański, Wojna w eterze 1952–1956, Kraków 2005.
3 „Dziennik Polski”, 1 III 1952.
4 Zdrajca, sprzedawczyk, szpieg, dywersant – oto główne zawody reakcyjnych emigrantów, „Express Wieczor-
ny”, 24 IV 1952.

Skola Letnia IPN_3.indd   40Skola Letnia IPN_3.indd   40 2010-09-02   11:21:142010-09-02   11:21:14



41

Komuniści od razu zorientowali się, że RWE było niebezpiecznym wrogiem, a prowadzone 
przez polskich dziennikarzy audycje miały ogromny wpływ na społeczeństwo w kraju. Wraz 
z rozwojem Rozgłośni Polskiej RWE obserwujemy rozwój instytucji odpowiedzialnych za 
zagłuszanie zagranicznych radiostacji5 i wzmożone ataki w prasie i Polskim Radiu. Powstają 
audycje radiowe w rozgłośni „Kraj”, a we wszystkich tytułach prasowych pojawiają się artykuły 
i karykatury przedstawiające RWE w złym świetle, nawiązując do negatywnych symboli (czę-
sto swastyka) czy postaci. W wierszyku Wędrówka dusz można przeczytać: „Lucyfer w piekle 
rzekł: »Goebbelsie, / W Josepha Światło dzisiaj wciel się«, / Posłuchał, widać, duch kulasa, 
/ I znowu dziś w eterze hasa. / Przez Światło, jasne to jak dzień, / Przemawia dziś Goebbelsa 
cień”6. W tym wypadku porównanie byłego urzędnika UB w Polsce do ministra propagandy 
III Rzeszy jest bardzo pomysłowym zabiegiem. Jak widać propaganda mogła kąsać nawet do 
niedawna swoich ludzi, jeśli tylko zdradzili największe tajemnice systemu komunistycznego.

W wierszyku Radio „Wojna Europa” autorstwa Józefa Prutkowskiego podkreślone zostały 
niemieckie i amerykańskie wpływy w RWE: „Wojna Europa grzmi: / W Polsce głód, ruiny 
w stolicy twej / […] Redaktor rączki zaciera: Sehr Gut. / Szef redaktora mruczy: o’key”7. Takie 
porównania występują najczęściej. Wplatanie w tekst krótkich zwrotów w języku niemieckim 
i angielskim, zresztą powszechnie rozumianych, było typowym zabiegiem propagandowym, 
aby podkreślić antypolski charakter rozgłośni.

Kierunek działań propagandowych zmieniał się w czasie, a każdy okres w historii PRL 
charakteryzował się specyficznym językiem. Jeśli mówimy o czasach stalinowskich, czyli do 
1956 r., można zauważyć, że artykuły były bardzo agresywne, oszczercze, używano wszystkich 
znanych metod, aby zdyskredytować radio, oskarżając je, że „Audycje Wolnej Europy były 
kontrolowane przez neohitlerowców z Bonn”8, a jego pracownicy to „eks-Polacy […] sprzeda-
jący się diabłu ciałem i duszą […], wykonujący posłusznie wszystko, co im panowie każą”9. Ich 
autorzy nie przebierają w słowach, informując przeciętnego Polaka, że radiostacje z Zachodu 
„Opowiadają bujdy, lecz domagają się, aby brano je na serio”10. W tych przypadkach, jak pisał 
Michał Głowiński, ujawnia się jedna z ogólnych cech propagandy komunistycznej: brak miary. 
„Kiedy podejmuje jakiś temat, doprowadza go do fortissimo czy – żeby powiedzieć potocznie 
– »dociska do dechy«”11. 

Publikacje książkowe ukazujące się w okresie stalinowskim, a także i w późniejszych latach, 
były bardzo zręcznie napisanymi opowieściami o podstępnych emigrantach, którzy za kilka 
dolarów sprzedali się za granicą i teraz wszelkimi siłami próbują podburzać społeczeństwo 
w kraju do walki z rządem. RWE stała się uniwersalnym symbolem zła, można było oskarżyć ją 
o wszystko co najgorsze z punktu widzenia realnego socjalizmu. Przykładem ataku na rozgłoś-
nię była książka Stefana Arskiego pt. Uwaga! Radiodywersja!, w której napisał: „Jedną z istot-
nych cech »czarnej propagandy« jest zatajanie i fałszowanie źródeł informacji. W tym właśnie 
celu »Departament Brudnej Roboty« wespół z Departamentem Stanu i centralą wywiadu ame-
rykańskiego powołał do życia szereg instytucji, które ukrywając się pod rozmaitymi nazwami, 
są w rzeczywistości bezpośrednim narzędziem polityki agresji i »zimnej wojny« uprawianej 
przez rząd Stanów Zjednoczonych […]. Taka jest między innymi geneza utworzenia »Komitetu 

5 M.J. Drygas, Fale w eterze. Zadudnić do zera, „Karta” 2003, nr 38, s. 96–107.
6 „Głos Pracy”, 7 III 1955.
7 „Gazeta Białostocka”, 19–20 III 1955.
8 „Express Wieczorny”, 1 X 1953.
9 J. Rawicz, Drugi Pan, „Trybuna Ludu”, 1 XI 1954.
10 Nowoczesny Münchhausen, „Trybuna Ludu”, 10 XI 1954.
11 M. Głowiński, Pismak 1863 i inne szkice o różnych brzydkich rzeczach, Warszawa 1995, s. 103.

Skola Letnia IPN_3.indd   41Skola Letnia IPN_3.indd   41 2010-09-02   11:21:152010-09-02   11:21:15



42

Wolnej Europy«, który prowadzi ożywioną działalność na odcinku »czarnej propagandy«”12. 
Twierdził, że „czarna propaganda”, jaką używały wszystkie „szczekaczki”, była dokładnie taka 
sama i miała na celu sprowadzić na złą drogę prawych obywateli podatnych na manipulacje 
i kłamliwe obietnice. Jedyną skuteczną walką było traktowanie ich wszystkich jak zdrajców 
i „głosy Hitlera”. Arski zarzuca RWE, że zostało stworzone przez „kwiat amerykańskiej czarnej 
reakcji, faszyzmu i imperialistycznej zaborczości”13. 

Okres stanu wojennego
Stan wojenny był specyficznym okresem w propagandzie. Po 13 grudnia 1981 r. za-

mknięto wiele redakcji, usunięto znaczną cześć dziennikarzy w jakikolwiek sposób związa-
nych z Solidarnością. Ukazywały się tylko dwa dzienniki ogólnokrajowe – „Trybuna Ludu” 
i „Żołnierz Wolności”. Wszystkie osoby, które uznano za wrogie systemowi, nie miały szans 
na publikowanie w prasie. Gazety i czasopisma skupiały się głównie na pozytywnych skutkach 
działań władz państwowych, co powodowało, że za wszelką cenę starano się zdyskredytować 
wszystkich oponentów, a więc Solidarność, Stany Zjednoczone, państwa zachodnie, RWE 
(określane w latach 1981–1983 jako radio Solidarności). Przekonanie władz, że RWE steruje 
społecznym oporem przeciwko stanowi wojennemu, było głównym czynnikiem wpływającym 
na działania propagandowe, kolejnym zaś – decyzje administracji prezydenta Ronalda Reagana. 
„W tym wymiarze batalia wokół »dywersyjnych« rozgłośni stawała się ważnym polem starcia 
między blokiem radzieckim i Zachodem”14. 

RWE w czasie stanu wojennego było postrzegane przez władze jako realne zagrożenie, gdyż 
posiadając własne środki i dysponując sporymi możliwościami przekazu i komunikowania się, 
wspierało opór społeczeństwa. „Istotną inspiratorską rolę odgrywała w tym okresie dywersyjna 
propaganda radiowa. Stała się ona głównym źródłem informacji, opinii, sugestii i instrukcji 
dla zwolenników działalności antypaństwowej – wobec istotnego ograniczenia możliwości ich 
kontaktu i współdziałania w warunkach stanu wojennego”15.

Większość zamieszczanych w prasie oskarżeń pod adresem RWE sąsiadowała z nader kry-
tycznymi publikacjami o Stanach Zjednoczonych. Amerykanom zarzucano i to, że finansując 
działalność radia, mają decydujący wpływ na jego linię programową. W stanie wojennym, częś-
ciej niż w latach pięćdziesiątych, RWE było utożsamiane z Centralną Agencją Wywiadowczą 
(CIA)16. „Trybuna Ludu” w cyklu artykułów „Wolna Europa i CIA” starała się w dość nieudol-
ny sposób przedstawić powiązania radia z CIA. Pierwszy i piąty artykuł, mając taką samą treść, 
zostały opatrzone innymi podtytułami: Scenariusze antypolskiej dywersji17 i Wokół antyradziec-
kości18. Pozostałe w mało przekonujący sposób wskazują na związki RWE z CIA, określając je 
także jako „ośrodek dywersyjny NATO”19 . Jakkolwiek minęło wtedy ponad siedem lat, odkąd 

12 S. Arski, Uwaga! Radiodywersja!, Warszawa 1953, s. 24.
13 Ibidem, s. 25.
14 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria” ..., s. 339.
15 Ibidem, s. 337.
16 CIA (Central Intelligence Agency, Centralna Agencja Wywiadowcza), federalna agencja służby wywiadow-
czej Stanów Zjednoczonych zajmująca się pozyskiwaniem i analizą informacji o zagranicznych rządach, korpo-
racjach i osobach indywidualnych oraz opracowywaniem na ich podstawie raportów dla instytucji rządowych. 
Agencję utworzył w 1947 r. prezydent Harry Truman.
17 „Wolna Europa” i CIA (1). Scenariusze antypolskiej dywersji, „Trybuna Ludu”, 25 II 1982.
18 „Wolna Europa” i CIA (5). Wokół antyradzieckości, „Trybuna Ludu”, 1 IV 1982.
19 „Wolna Europa” i CIA (2). Przeciw stabilizacji w Polsce, „Trybuna Ludu”, 26 II 1982.

Skola Letnia IPN_3.indd   42Skola Letnia IPN_3.indd   42 2010-09-02   11:21:152010-09-02   11:21:15



43

RWE przestało być finansowane przez CIA, temat ciągłe ożywał na nowo, wzbudzając tyle 
samo (a może nawet więcej) emocji, co w czasach stalinowskich.

Prowadzenie wojny psychologicznej na zlecenie Stanów Zjednoczonych – to oskarżenie 
pod adresem monachijskiej rozgłośni niezmiennie powtarzano w czasie stanu wojennego20. 
Podkreślano, że RWE od chwili powstania prowadziło akcję podburzania Polaków w kraju 
i wywoływania niepokojów społecznych. Oskarżano radio również o negatywny wpływ na 
wydarzenia węgierskie w 1956 r. i wracano do tego wielokrotnie, pomijając fakt, że Sekcja 
Polska nie miała z nimi nic wspólnego. Gdy zaczynało brakować argumentów lub aktualnych 
materiałów, odgrzebywano stare sprawy i opisywano je na nowo. 

W PRL, by zniszczyć wroga, pisano wszystko, nie licząc się z granicami przyzwoitości 
i dobrego smaku. Niemal wszystko można było przypisać RWE, jeśli tylko przedstawiało je 
w niekorzystnym świetle. Nieistotne były fakty, nikt nie sprawdzał dowodów, można było sta-
wiać niedorzeczne zarzuty. To jest kolejna wspólna cecha propagandy okresu stalinowskiego 
i stanu wojennego. 

W komentarzach na łamach polskiej prasy nie mogło zabraknąć informacji o kolejnych dy-
rektorach Rozgłośni Polskiej RWE. Najpierw wymyślano najbardziej niestworzone historie na 
temat Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Następnie nie umknęła uwagi zmiana na stanowisku dyrek-
tora w roku 1982. Zygmunta Michałowskiego zastąpił wtedy Zdzisław Najder. Komentarz do 
tej zmiany był oczywiście jednoznaczny: „faworyzowany przez CIA Najder wygryzł swojego 
poprzednika”21. 

W stanie wojennym zwiększyła się liczba programów propagandowych w TVP. Były pra-
cownik RWE Mieczysław Lech22 w czteroodcinkowym programie telewizyjnym Nazywają ich 
pawianami informował o „dywersyjnych i antypolskich praktykach amerykańskiej rozgłośni 
»Wolna Europa«”23. 

W prasie peerelowskiej zarzuty i epitety pod adresem RWE i jego pracowników w zasa-
dzie nie zmieniały się. Pojawiały się te same określenia, a więc: „radio-szczekaczka państw 
imperialistycznych”24, „amerykańscy hitlerowscy »Polacy« z rozgłośni »Wolna Europa«”25, 
„chroniczny brak oleju w głowach redaktorów RWE”26, „faszyści na służbie amerykańsko-hit-
lerowskiej spółki podżegaczy wojennych”, „gorliwi »wyzwoliciele« z Bonn (i Monachium)”27, 
„monachijska kuźnica kłamstw”, „monachijska ladacznica”, „najpopularniejszy w świecie hit-
lerowski gramofon”28, „monachijska wylęgarnia antypolskich, dywersyjnych pomysłów”29 oraz 
„dywersanci”, „hieny”, „małpy”, „pawiany”, „sprzedawczycy”, „szpiedzy”, „eks-Polacy”. 

Przez wszystkie te lata propaganda komunistyczna często określała Rozgłośnię Polską RWE 
jako „Freies Europe” lub „Free Europe”, aby podkreślić jej niepolski charakter i zaznaczyć jej 
związek z Niemcami i Amerykanami. Prasa bądź używa nazwy radia w języku niemieckim lub 
angielskim, bądź pisze radio małą literą i „Wolna Europa” w cudzysłowie, by podkreślić, że nie 
była to rozgłośnia w żaden sposób związana z wolnością i Polakami.

20 Za kulisami radiodywersji, „Trybuna Ludu”, 18 VI 1982.
21 Wystawieni do wiatru, „Trybuna Ludu”, 5 V 1982.
22 Mieczysław Lech, były pracownik Rozgłośni Polskiej RWE, od 1968 r. agent wywiadu PRL „Kumor”.
23 Za kulisami radiodywersji, „Trybuna Ludu”, 18 VI 1982.
24 Radio w służbie pokoju i socjalizmu, „Sztandar Młodych”, 18 V 1953.
25 Nic nowego – pod ciemną gwiazdą, „Nowa Wieś”, 19 XII 1954.
26 Ibidem.
27 Komu Krym nie służy, „Trybuna Ludu”, 13 II 1955.
28 Diabeł ubrał się w ornat, „Chłopska Droga”, 14 XII 1952.
29 H. Łuszczak, Zderzenia. Na antypolskiej fali, „Trybuna Ludu”, 8 XI 1982 r. 

Skola Letnia IPN_3.indd   43Skola Letnia IPN_3.indd   43 2010-09-02   11:21:162010-09-02   11:21:16



44

Warto również wspomnieć o zagłuszaniu audycji z Zachodu. W latach 1952–1956 i w cza-
sie stanu wojennego można zauważyć wzmożenie tej działalności. Jedyna różnica jest taka, 
że w pierwszym okresie władza komunistyczna sama zajmowała się zagłuszaniem radiostacji 
z Zachodu, natomiast w czasie stanu wojennego korzystała z urządzeń z terenu ZSRR. 

W listopadzie 1982 r. rozwieszono ponad 100 plakatów przygotowanych przez poszczególne 
komórki propagandowe PZPR. Powstały wtedy cykle „O tym Radio Wolna Europa nie powie”, 
„O tym Głos Ameryki nie powie”, które miały wskazać na wpływ imperialistycznej polityki 
Stanów Zjednoczonych na rozgłośnię, porównując ją zresztą do polityki III Rzeszy30.

W czasie stanu wojennego znacznie częściej niż w okresie stalinowskim pojawiały się 
plakaty na temat RWE, np. „Radio »Wolna Europa«: wolne od skrupułów, wolne od prawdy, 
wolne od odpowiedzialności” – głosił czarno-fioletowy napis na białym tle31. Inny plakat, sty-
lizowany na rachunek wystawiony przez RWE dla CIA, miał denuncjować: „fałszerstwa, dy-
wersja, jątrzenie, podburzanie, kłamstwa, czarna propaganda, razem: 100 mln dolarów. O Key! 
R. Reagan”32. 

W latach osiemdziesiątych RWE było nazywane radiem Solidarności. Rozgłośnia Polska 
w czasie stanu wojennego przekazywała informacje o działaniach i apelach podziemnego 
związku. Odczytywano na antenie dokumenty i ulotki wydawane przez struktury konspira-
cyjne33. Administracja prezydenta Ronalda Reagana wspierała działalność zdelegalizowanej 
Solidarności. To wszystko miało ogromny wpływ na sposób, w jaki władze komunistyczne 
postrzegały i traktowały RWE. Wystosowano nawet oficjalne noty protestacyjne do amery-
kańskiego rządu w związku z audycjami RWE i „Głosu Ameryki”34. Rząd PRL opracował 
zakrojone na szeroką skalę plany mające na celu przeciwdziałanie propagandzie prowadzonej 
przez zagraniczne radiostacje, a w szczególności przez RWE. Spektakularną rolę w polemice 
z RWE odegrał ówczesny rzecznik rządu Jerzy Urban, który na cotygodniowych konferencjach 
prasowych w bardzo agresywny sposób atakował jego audycje35. 

* * *
Rozgłośnia Polska RWE przez ponad cztery dziesięciolecia nieprzerwanie była alternatyw-

nym źródłem informacji dla społeczeństwa polskiego, a w pewnych kwestiach – jedynym. To 
właśnie dzięki radiu żelazna kurtyna okazała się nie do końca szczelna. RWE w pewnym sensie 
zastępowało opozycję, która w Polsce została odsunięta od głosu. Ten stosunkowo nieduży 
zespół redaktorów stworzył w Ogrodach Angielskich w Monachium namiastkę wolnej Polski, 
miejsce, gdzie wolni ludzie mogli bez obaw mówić o wszystkich dla nich ważnych sprawach 
i przekazywać je stąd rodakom w kraju, aby i oni, siadając przed odbiornikiem radiowym, 
mogli, choć na krótko, poczuć się w wolnej Polsce. Świadomość ogromnej roli rozgłośni nie 
pozwalała komunistom zignorować faktu jej istnienia. Machina propagandowa, jaką stworzyli 
przez lata swoich rządów, obejmowała szereg sprawnie działających ludzi i instytucji, angażu-
jących wszystkie wysiłki do walki z RWE zarówno w kraju, jak i za granicą. Rozgłośnia Polska 
stała się uniwersalnym symbolem zła, podobnie jak CIA czy prezydent Reagan w czasie stanu 
wojennego. 

30 S. Ligarski, Plakaty w służbie WRON, „Biuletyn IPN” 2006, nr 11–12, s. 76.
31 Propaganda i ideologia władzy w okresie stanu wojennego na plakatach, afiszach i ulotkach ze zbiorów Za-
kładu Narodowego im. Ossolińskich, oprac. J. Maliniak, Wrocław 2008.
32 Ibidem.
33 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”…, s. 338.
34 Polityka Stanów Zjednoczonych Ameryki wobec Polski w świetle faktów i dokumentów (1980–1983), red. J. Kęp-
kiewicz, Warszawa 1984, s. 216–220.
35 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”…, s. 342–350.

Skola Letnia IPN_3.indd   44Skola Letnia IPN_3.indd   44 2010-09-02   11:21:172010-09-02   11:21:17



45

Działalność polskich komunistów wobec RWE nie kończyła się tylko na propagandzie 
w prasie, radiu i telewizji. W okresie istnienia Rozgłośni Polskiej ukazało się wiele książek 
i broszur oczerniających radio, stworzono też specjalną grupę ludzi i instytucji propagandowych 
do walki z radiostacjami z Zachodu, represjonowano słuchaczy, szczególnie zajadle w latach 
pięćdziesiątych, zmobilizowano tajnych agentów w kraju i za granicą do szpiegowania pracow-
ników i współpracowników RWE, zagłuszano audycje, zwłaszcza kiedy radio nadawało wy-
jątkowo kompromitujące dla reżimu audycje, np. wyznania Józefa Światły (1954 r.), wypadki 
poznańskie (1956 r.) czy okres stanu wojennego. Mimo tych wszystkich zabiegów władz ko-
munistycznych, RWE stało się stałym źródłem informacji dla społeczeństw zarówno w Polsce, 
jak i w innych krajach za żelazną kurtyną. 

Skola Letnia IPN_3.indd   45Skola Letnia IPN_3.indd   45 2010-09-02   11:21:182010-09-02   11:21:18




