
Recenzje

444

Paweł Machcewicz, „Monachijska menażeria”. Wal-
ka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, Instytut Pamięci 
Narodowej, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warsza-
wa 2007, ss. 444

Radio Wolna Europa w Monachium miało wyjątkowe znaczenie dla miesz-
kańców państw europejskich znajdujących się pod rządami komunistycznymi. 
Jego istnienie spowodowało wyłom w absolutnej cenzurze mediów, było dla 
zniewolonych krajów symbolem opozycji oraz postrachem dla ich przy- 
wódców.

Blisko 20 lat po upadku reżimów komunistycznych w Polsce i Czechosłowacji 
w obu krajach zaczęto otwierać archiwa i badać zgromadzone w nich materiały. 
Ujawnianie przeszłości to jednak powolny proces. W przypadku RWE i blisko 
czterech dekad jego istnienia mamy olbrzymią liczbę dokumentów dotyczących 
tysięcy ludzkich losów i wydarzeń. 

Fenomen RWE, jego oddziaływanie oraz znaczenie dla społeczeństwa cze-
chosłowackiego i polskiego można badać i porównywać na kilku płaszczyznach. 
Jak duży był wpływ radiostacji w Monachium na obywateli i sytuację poli-
tyczną w obu krajach? Jak na działania RWE reagowały rządy komunistyczne? 
W jaki sposób partie rządzące (KPCz i PZPR) oraz ich aparaty bezpieczeństwa 
współpracowały przy zwalczaniu RWE? Właśnie zdarzyła się dobra okazja 
do porównań. W 2006 r. w Czechach ukazała się praca na temat stosunku 
czechosłowackiego aparatu bezpieczeństwa do RWE1, a w Polsce w 2007 r. 
opublikowano monografię poświęconą walce polskich władz komunistycznych 
z tą rozgłośnią.

Pierwszą sprawą, którą można porównywać, są możliwości badań historycz-
nych w obu krajach. Książka Pawła Machcewicza jest wzorowym przykładem 
odpowiedzialnego podejścia historyka. Machcewicz starannie przestudiował 
i poddał krytycznej analizie sporą liczbę materiału archiwalnego, rozmawiał 
z wieloma istotnymi świadkami. W swoich wnioskach opartych na głębokiej 
wiedzy zwrócił uwagę na ograniczenia badań archiwalnych w Polsce, wynika-
jące ze stanu zasobów archiwalnych oraz wymogów prawnych. Pod względem 
prowadzenia badań nad działalnością komunistycznego aparatu bezpieczeństwa 
sytuacja w Czechach jest bardziej sprzyjająca. Dotyczy to nie tylko dostępu do 
akt tajnych współpracowników wywiadu Służby Bezpieczeństwa (StB, Státní 
bezpečnost), ale również zachowanych materiałów wywiadu z końca lat osiem-
dziesiątych. W ciągu ostatnich kilku lat czeski wywiad cywilny udostępniał 
historykom wybrane dokumenty oraz pełne akta, dotyczące szczególnie tzw. 
ośrodków dywersji ideologicznej i emigracji. Od lutego 2008 r. materiały 
wywiadu StB znajdują się niemal w komplecie w gestii nowego Archiwum 
Organów Bezpieczeństwa (ABS, Archiv bezpečnostních složek), co stwarza 
jeszcze lepsze warunki prowadzenia badań. 

1	 P. Tomek, Objekt ALFA. Operace československého bezpečnostního aparátu proti RFE, Praha 
2006. 



Recenzje

445

Istotne jest porównanie oddziaływania audycji RWE na sytuację społecz-
no-polityczną w obu krajach. Reżim w Polsce w wielu przejawach niezado-
wolenia obywatelskiego na przestrzeni lat dostrzegał właśnie wpływ „Głosu 
Wolnej Polski”, czyli Radia Wolna Europa. Dlatego reagował na audycje RWE 
z wielką nerwowością; prowadził walkę z rozgłośnią przede wszystkim przez 
intensywną propagandę. Z kolei reżim czechosłowacki przez większość czasu 
skrupulatnie i z powodzeniem starał się izolować sporadyczne przejawy nie-
zadowolenia i protestów od większości społeczeństwa. W pierwszej połowie 
lat pięćdziesiątych komuniści dość ostro oskarżali w mediach czechosłowacką 
sekcję RWE o działalność szpiegowską – przekazywanie haseł i poleceń dla 
ruchu oporu w kraju w audycji „Vzkazy domovu” (Wiadomości dla kraju) 
oraz o wywoływanie poczucia ogólnego zagrożenia przez wysyłanie balo-
nów z ulotkami. System polityczny w Czechosłowacji był jednak od połowy 
lat pięćdziesiątych dość stabilny wewnętrznie. Ostatni naprawdę duży strajk 
odbył się przy okazji reformy walutowej w czerwcu 1953 r. Kolejne niebez-
pieczne dla władzy protesty społeczne pojawiły się dopiero pod koniec lat 
osiemdziesiątych. 

W okresie praskiej wiosny 1968 r. dyrektor sekcji czechosłowackiej RWE 
Jaroslav Pecháček starannie studiował założenia audycji redakcji węgierskiej 
RWE z 1956 r. Potwierdza to jego syn Pavel Pecháček, ostatni dyrektor sekcji 
czechosłowackiej. Jaroslav Pecháček starał się nie rozbudzać ruchu reforma-
torskiego. Nie tylko z obawy przed odpowiedzialnością za ewentualny rozlew 
krwi, ale bez wątpienia także dlatego, by nie kompromitować komunistycznych 
reformatorów. Po stłumieniu praskiej wiosny propaganda komunistyczna uzna-
ła naturalnie, że za „kontrrewolucję” w Czechosłowacji odpowiedzialny jest 
Zachód. Za głównych inspiratorów uznano wprost służby specjalne Wielkiej 
Brytanii i USA. Sekcja czechosłowacka RWE nie została w ogóle wspomniana 
w zasadniczym dokumencie okresu normalizacji – Poučení z krizového vývo-
je ve straně a společnosti po XIII sjezdu KSČ (Wnioski z sytuacji kryzysowej 
w partii i społeczeństwie po XIII Zjeździe KPCz). W uproszczeniu można 
stwierdzić, że komuniści zapewne nie uważali wpływu RWE na wydarze-
nia w Czechosłowacji za istotny. Dlatego nie reagowali aż tak stanowczo jak 
polskie władze na program radiostacji, nie zaprzeczali jej doniesieniom, nie 
komentowali ich i nie walczyli z nimi publicznie. Przyjęli taktykę ignorowania 
i bagatelizowania działalności RWE. Podczas gdy w Polsce kontrpropaganda 
komunistyczna była bardzo aktywna, w Czechosłowacji reżim koncentrował 
się raczej na totalnej cenzurze (zakłócaniu) i nie zastanawiał się nad tym, jak 
reagować na argumenty przeciwników. 

Wiele zjawisk w obu krajach było jednak bardzo podobnych. Także na 
obszarze Czechosłowacji w latach 1951–1956 pojawiały się w olbrzymiej liczbie 
balony z ulotkami Wolnej Europy. Ta kampania spotkała się z dużą niechęcią 
władz czechosłowackich. Próbowano zestrzeliwać balony oraz składano prote-
sty dyplomatyczne na forum międzynarodowym w związku z rzekomym zagro-
żeniem dla transportu lotniczego. 

Podobnie jak w Polsce, w latach 1955–1956 także w Czechosłowacji prowa-
dzono pod kontrolą wywiadu akcję repatriacyjną. Przyniosła ona jednak nie-
wielkie rezultaty – do kraju powróciło tylko 1169 uchodźców. Wśród nich była 



Recenzje

446

część niezbyt istotnych pracowników Wolnej Europy, którzy później prowadzili 
w Czechosłowacji ataki propagandowe przeciwko RWE2.

Kolejnym punktem wspólnym była obrona pasywna, czyli zagłuszanie emisji 
programu z zagranicy. W listopadzie 1950 r. doszło do spotkania koordynacyj-
nego przedstawicieli PRL i Czechosłowacji, ale praktyczna współpraca została 
rozpoczęta dopiero w 1952 r. Obie strony pomagały sobie wzajemnie zagłuszać 
audycje RWE, ponieważ ze względu na właściwości propagacji fal krótkich 
skuteczniejsze było zagłuszanie z większej odległości. Po kilku latach oba kraje 
zdecydowały się jednak na inne środki działania. W listopadzie 1956 r. wskutek 
protestów antyrządowych przestano zagłuszać w Polsce audycje RWE, powró-
cono do tego dopiero w 1971 r. Z kolei w Czechosłowacji audycje RWE były 
zagłuszane aż do grudnia 1988 r. 

Bardzo interesująca jest sfera działalności tajnych służb, przenikania wywia-
dowczego oraz próby ukrytego wywierania wpływów na RWE. Mimo wielu 
podobnych działań znajdziemy tu także najwięcej różnic. Na przykład z czecho-
słowackiej StB w latach pięćdziesiątych nie uciekł żaden tak wysoki rangą ofi-
cer, jak płk Józef Światło. Po swojej ucieczce do Berlina Zachodniego w 1954 r.  
występował on regularnie w audycjach sekcji polskiej RWE, gdzie kompetentnie 
demaskował gry Służby Bezpieczeństwa i PZPR. Wystąpienia Światły w audy-
cjach RWE miały zarazem niewątpliwie duży wpływ na moralność SB oraz na 
stosunek obywateli wobec niej. 

Sama metoda pozyskiwania źródeł informacji w RWE była w przypadku 
SB i StB podobna. Próby wysyłania do RWE – tak jak do innych ośrodków na 
emigracji – wyszkolonych agentów przynosiły w obu krajach niewielkie rezulta-
ty. Rutynowo próbowano werbować do współpracy pracowników RWE przez 
szantażowanie ich krewnych oraz nawiązywanie kontaktów z nimi wskutek róż-
norodnych więzi z ojczyzną. Pod tym względem rezultaty działań obu służb były 
odmienne. Podczas gdy w latach pięćdziesiątych polskiej SB infiltracja udała się 
chyba tylko w jednym przypadku (późniejszy reemigrant i działacz propagan-
dy Zbigniew Brydak), to dla StB druga połowa lat pięćdziesiątych stanowiła 
okres względnych sukcesów i gorączkowej aktywności. Oprócz wielu agentów 
wysyłanych lub pozyskanych w RWE (większość z nich jednak współpracowała 
z StB zapewne za wiedzą „drugiej strony”), służby czechosłowackie podej-
mowały liczne drobne ataki, „akcje zakłócające”, jak rozsyłanie falsyfikatów 
i anonimów, niszczenie samochodów pracowników rozgłośni czy też rozlewanie 
śmierdzących chemikaliów w pomieszczeniach sekcji czechosłowackiej RWE. 
W ten sposób StB starała się zastraszać ludzi i pokazywać swoje długie ręce. 
Już w 1957 r. zaplanowano pierwszy atak bombowy. Najważniejszymi akcjami 
wywiadu była kradzież archiwum dziennikarza Jožki Pejskara oraz skuteczne 
poróżnienie organizacji związkowych w RWE na tle istnienia podwójnych pen-
sji pracowników (w markach i dolarach). 

Szczytem prób zastraszenia czechosłowackich pracowników RWE była 
w grudniu 1959 r. próba otrucia ich za pomocą solniczek z atropiną rozsta-
wionych w stołówce RWE. Agent StB spiker Ivan Havlík – przymuszony do 

2	 P. Cajthaml, Akce NÁVRAT a Hlas domova aneb „Vraťte se do ráje, vše odpuštěno!”, „Securitas 
Imperii” 2006, nr 13, s. 93–107. 



Recenzje

447

współpracy z wywiadem po porwaniu jego ojca z Berlina do Czechosłowacji 
oraz jego późniejszym uwięzieniu – poinformował jednak o sprawie „drugą 
stronę”. Skutkiem tego była wielka i zakończona sukcesem kampania propagan-
dowa władz amerykańskich i niemieckich przeciwko „trucicielom ze Wschodu”. 
Dla StB nieudana akcja spowodowała destrukcję środowiska wywiadowczego 
w RWE na całą dekadę lat sześćdziesiątych. Dotychczasowi agenci zamilkli 
(być może też w porozumieniu ze swoimi partnerami z CIA i RWE), a nowych 
„komunistycznym trucicielom” nie udawało się pozyskiwać. Jedynym ważniej-
szym źródłem informacji był od połowy lat sześćdziesiątych współpracownik 
„Dior” – Ivo Šafář z wiedeńskiego biura RWE. 

Z kolei SB właśnie w latach sześćdziesiątych odnosiła istotne sukcesy. Sprawa 
Wiktora Trościanki nie ma analogii w warunkach czechosłowackich. Wywiad 
czechosłowacki, dążąc do pozyskania współpracowników w RWE, również 
grał czasem z powodów taktycznych na strunie antysemityzmu lub „wspólnych 
interesów” ochrony pokoju na świecie, zazwyczaj jednak bezskutecznie. Nie 
udało mu się nigdy pozyskać w RWE źródła informacji takiego formatu, jaki 
reprezentował szanowany dziennikarz Trościanko. 

Na uwagę zasługuje też jeszcze inna różnica: Trościanko został pozyskany 
i był prowadzony przez polski wywiad wojskowy. Natomiast w Czechosłowacji 
już od 1956 r. „opieka” nad RWE stanowiła wyłączną domenę wywiadu StB 
(Zarząd I MSW), który starannie strzegł swojego monopolu. Dopiero od poło-
wy lat siedemdziesiątych w sprawach RWE zaczął mocno działać kontrwywiad 
StB do walki z wrogiem wewnętrznym. Niewątpliwie doszło do tego w wyniku 
procesu helsińskiego oraz ciągle nasilających się kontaktów opozycji w kraju 
z emigracją. 

Impuls dla redakcji czechosłowackiej RWE, a z drugiej strony dla reżimu, 
dała silna fala emigracyjna po 1968 r. Oznaczała ona napływ nowych ludzi, 
nowe pomysły, nowe możliwości – na swój sposób dla obu stron. Jesienią 1968 r.  
dostał się w ten sposób do RWE późniejszy najbardziej znany publicznie agent 
czechosłowackiego wywiadu – „kapitan” Pavel Minařík. Rezultaty jego misji 
po powrocie do Czechosłowacji w styczniu 1976 r. zostały mocno przesadzone. 
Minařík nie pełnił w RWE istotnej funkcji (był spikerem, daremnie starał się 
o pracę redaktora), wskutek młodego wieku i swoich cech osobowościowych 
miał mało istotnych kontaktów wśród wybitnych przedstawicieli emigracji, 
a wartość przekazywanych przez niego raportów przeważnie odpowiadała 
jego pozycji w rozgłośni. Analiza sprawy Pavla Minaříka wymagałaby jednak 
dużo więcej miejsca. Chyba najistotniejszym skutkiem jego wielu wystąpień po 
powrocie do Pragi było utrudnienie dostępu do monachijskiej siedziby RWE. 
Z wyjątkiem sporadycznych i marginalnych przypadków stała się ona zamknię-
ta dla StB aż do 1989 r. Podobny efekt w Polsce przyniósł powrót w 1974 r. pra-
cowników redakcji polskiej RWE Mieczysława Lacha i Andrzeja Smolińskiego. 

Po każdej swojej kampanii propagandowej reżim czuł się zwycięzcą pod 
względem politycznym, w rzeczywistości jednak oznaczała ona kres dotychcza-
sowych sukcesów. Także czas po powrocie Minaříka można nazwać okresem 
stłumienia aktywności wywiadu czechosłowackiego, wydaje się, że jego siły 
były już na wyczerpaniu. W połowie lat osiemdziesiątych rozpoczął się aktyw-
ny dialog między grupami opozycyjnymi w kraju a RWE, co spowodowało  



Recenzje

448

przeniesienie walki z rozgłośnią na obszar Czechosłowacji. Z kolei, według 
ustaleń Machcewicza, SB do ostatniej chwili starała się skłócić pracowników 
RWE oraz utrudniać kontakty rozgłośni z ojczyzną, które w przypadku Polski 
były – w dłuższej perspektywie – o wiele intensywniejsze i trwalsze.

Naturalnie, w zestawieniu przedsięwzięć obu reżimów komunistycznych 
przeciwko RWE nie może zabraknąć sprawy polskiego „kapitana” Andrzeja 
Czechowicza. Jego misja była logicznie porównywana z aktywnością Minaříka. 
Łączył ich nie tylko pobyt w Monachium i rozdmuchany przez propagandę 
powrót do kraju. Kampania Minaříka miała w rzeczywistości bardzo podobną 
strukturę jak Czechowicza. Najpierw w celu stworzenia napięcia podawano 
informację o powrocie niewymienionego z nazwiska pracownika RWE – agen-
ta wywiadu, następnie odbywała się zainscenizowana konferencja prasowa, 
a później ukazywały się różne publikacje i wywiady. Obu agentów łączyła też 
ich mało istotna pozycja w hierarchii RWE. Czechowicz wyjechał do Niemiec 
jako autentyczny uchodźca i agentem SB został dopiero w RWE. Minařík zaś 
został pozyskany już w CSRR i celowo wysłany do radia. Funkcjonariuszem 
SNB (Sbor národní bezpečnosti – Korpus Bezpieczeństwa Narodowego) i jego 
„kapitanem” został dopiero po powrocie (początkowo miał być tylko nad-
porucznikiem!), podobnie jak członkiem KPCz. O oba „wyróżnienia” wnio-
skował daremnie już z Monachium. W związku z tym, że nie zachowały się 
akta Czechowicza jako współpracownika wywiadu, nie można porównywać 
ich konkretnych działań. Akcenty ich wystąpień propagandowych były jed-
nak odmienne: Czechowicz miał przede wszystkim demaskować powiązania 
RWE z Polską, a tym samym udział radia w akcjach „wroga wewnętrznego”. 
Minařík miał wprawdzie takie samo zadanie, ale celem jego wystąpień było 
ponadto wsparcie dążeń do likwidacji RWE jako części CIA, reliktu zimnej 
wojny i przeszkody w procesie odprężenia... Minařík był niezwykle aktywny 
i wykazywał dużą inicjatywę. Jego propozycje ataku bombowego z pewnością 
zostałyby wykorzystane w latach pięćdziesiątych. Po 1972 r., kiedy zaczął je 
składać, ewentualne skutki polityczne były już nie do przyjęcia.

Krótko po swoim powrocie z Monachium Andrzej Czechowicz przyjechał 
wiosną 1971 r. do Czechosłowacji. Ukazały się tu dwie książki: najpierw Kapitán 
Czechowicz splnil úkol (Kapitan Czechowicz wykonał zadanie), a w 1976 r. także 
Sedm těžkých let (Siedem trudnych lat). Minařík w rewanżu przyjechał na początku 
czerwca 1976 r. na zaproszenie polskiego wywiadu do Polski. W Warszawie przy-
jął go zastępca naczelnika polskiego wywiadu, zastępca dyrektora Departamentu 
I MSW (wywiad cywilny) płk Wojciech Młynarski. Obaj „bohaterowie” – Minařík 
i Czechowicz – spotkali się ze słuchaczami Wyższej Szkoły Oficerskiej im. Feliksa 
Dzierżyńskiego w Warszawie. Minařík odwiedził Kraków i Oświęcim. Ostatniego 
dnia wizyty, 5 czerwca 1976 r., rozmawiał w Warszawie z naczelnikiem wydziału 
dywersji ideologicznej wywiadu naczelnikiem Wydziału XI (zajmował się prze-
ciwdziałaniem dywersji ideologicznej, środowiskami emigracyjnymi, kontaktami 
Zachodu z opozycją, szlakami przerzutowymi i kontrolą łączności między podzie-
miem w kraju i placówkami „Solidarności” zagranicą) Departamentu I MSW płk. 
Sławomirem Lipowskim, jego zastępcą oraz specjalistą od RWE. Na zakończenie 
spotkał się z naczelnikiem wywiadu dyrektorem Departamentu I MSW (wywiad 
cywilny) gen. Janem Słowikowskim.



Recenzje

449

Z pewną przesadą można powiedzieć, że po powrocie Minaříka palmę pierw-
szeństwa w walce z RWE przejęła Praga. Plany były potężne. Prawdopodobnie 
najbardziej interesującym i zakrojonym na szeroką skalę projektem współpracy 
był symboliczny sąd nad RWE – akcja „Tribunál” (Trybunał). Wiosną 1976 r. 
podczas rozmów w Pradze zaprezentowali ten pomysł przedstawiciele wywiadu 
radzieckiego. Na późniejszym wielostronnym spotkaniu przedstawiciele wywia-
dów poparli plan i po jego wstępnym naszkicowaniu zaapelowali do ministrów 
spraw wewnętrznych poszczególnych państw o jego zatwierdzenie. 

Węgierski minister spraw wewnętrznych András Benkei, bułgarski Dimitar 
Stojanow oraz minister bezpieczeństwa publicznego NRD Erich Mielke poparli 
projekt i jako miejsce obrad „trybunału” zaproponowali Pragę. Natomiast pol-
ski minister spraw wewnętrznych Stanisław Kowalczyk oraz – ku zaskoczeniu 
– przede wszystkim szef KGB Jurij Andropow „zalecili ponowne rozważenie 
idei trybunału”, co w rzeczywistości oznaczało koniec tej inicjatywy. W liście 
z 9 marca 1976 r. Andropow zalecił wywiadowi czechosłowackiemu prowa-
dzenie akcji operacyjnych na mniejszą skalę oraz podejmowanie kroków dyplo-
matycznych, ewentualnie wspólny protest „państw socjalistycznych”. Minister 
Kowalczyk w swoim liście z 9 kwietnia 1976 r. przedstawił analizę polskich 
działań przeciwko RWE w minionych latach, poparł przenikanie agenturalne 
i późniejsze środki dywersyjne. Podkreślił też znaczenie własnej propagan-
dy: wywierała ona rzekomo naciski na rządy USA i RFN, które finansowały 
„podżegające radiostacje” lub udzielały im schronienia, w ten sposób miały 
być też wspierane późniejsze protesty dyplomatyczne. Starania o wywieranie 
wpływów miały z kolei wspierać oponentów RWE na Zachodzie (jako przy-
kład wymieniono amerykańskiego senatora Williama Fullbrighta). Przyczyną 
powściągliwego stanowiska ZSRR była zapewne chęć niekomplikowania relacji 
z Zachodem w okresie procesu helsińskiego. Wprawdzie wstępna propozycja 
narodziła się po stronie radzieckiej, ale zapewne na niższym szczeblu wywiadu 
KGB. Z kolei sprzeciw strony polskiej mógł być wywołany własnym sprecyzo-
wanym i intensywnym zainteresowaniem RWE3.

Represje wobec współpracowników, korespondentów i informatorów RWE 
w Czechosłowacji były bez wątpienia – pod względem ich zakresu i skutków 
– mniejsze niż w Polsce. Większość zdemaskowanych korespondentów RWE 
w Czechosłowacji były to osoby interesujące się muzyką, raczej sympatycy 
niż faktyczni informatorzy. Liczba tych ostatnich wzrosła jednak znacznie 
od lata 1985 r., kiedy to w Monachium uruchomiono automatyczną linię 
telefoniczną. StB z trudem udawało się podsłuchiwać bardzo liczne telefony 
z Czechosłowacji. 

Podstawowa różnica w podejściu obu reżimów do wspólnego wroga polega 
zapewne na tym, że RWE była postrzegana przez komunistów w Polsce jako 

3	 ABS, svazek registrační číslo akta numer rejestracyjny 44947/108 II, vedený na osobu Pavel 
Minařík, čísla listů (prowadzone na osobę Pavla Minaříka), numery kart 68–72: Ocena stanowisk 
ministrów spraw wewnętrznych krajów socjalistycznych wobec wspólnego planu działania przeciw-
ko ośrodkom dywersji ideologicznej Radio Wolna Europa i Radio Swoboda, 36. odbor I. správy 
FMV Departament 36. Zarządu I Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 20 IV 1976. Do 
dyspozycji jest, niestety, tylko powyższy wyciąg ze stanowisk ministrów, nie jest jasne, czy i gdzie 
zachowała się w archiwum wywiadu wspominana analiza ministra Kowalczyka.



Recenzje

450

bardziej wpływowy i niebezpieczny ośrodek. Na przestrzeni lat PZPR borykała 
się z wieloma sytuacjami kryzysowymi w polityce wewnętrznej. Reżim szukał 
wytłumaczenia dla niezadowolenia społecznego – jak to zazwyczaj miało miej-
sce – nie w samym systemie, ale we wpływach wrogów z zewnątrz. 

Zasadniczo zgadzając się z Pawłem Machcewiczem, mogę stwierdzić, że 
głównego celu, jakim było zamknięcie lub przynajmniej przeniesienie RWE 
poza obszar RFN, nie udało się osiągnąć aparatowi bezpieczeństwa ani kie-
rownictwu politycznemu zarówno w Czechosłowacji, jak i w Polsce. Nie udało 
się im również w żaden sposób wpłynąć na program radiostacji. Mimo podej-
mowania licznych prób przeniknięcia agenturalnego do RWE oraz formalnie 
istniejących kontaktów realne rezultaty tych działań były mizerne. Służby 
wywiadowcze nie zdołały pozyskać znaczących informatorów, którzy piasto-
waliby faktycznie wysokie stanowiska, a „sukcesy” odnoszone przez ludzi typu 
Minaříka i Czechowicza dawały tylko chwilowe, propagandowe i bardzo wąt-
pliwe zwycięstwa. Mimo to reżim polski w walce z wpływami RWE osiągnął 
jednak więcej częściowych sukcesów niż reżim czechosłowacki. 

Prokop Tomek
przeł. Tomasz Grabiński

Prokop Tomek (ur. 1965 r.) – dr, pracuje w Instytucie Badania Reżimów To-
talitarnych. Zajmuje się relacjami między komunistycznym aparatem bezpie-
czeństwa i obywatelami Czechosłowacji w latach 1948–1989 i problemami 
nauczania historii najnowszej. Opublikował wiele artykułów w antologiach  
i czasopismach oraz trzy duże studia: o eksploatacji uranu w Czechosłowacji  
w latach 1945–1989, o systemie więziennictwa oraz w 2006 r. o walce cze-
chosłowackiego aparatu bezpieczeństwa z Radiem Wolna Europa: (obiekt Al-
pha).


